گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک
گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در دانشگاه های ایران به پنج گرایش و چندین زیرگرایش تقسیم می شود که عبارتند از:
مهندسی مکانیک- گرایش ساخت و تولید
مهندسی مکانیک- گرایش طراحی کاربردی
مهندسی مکانیک- گرایش تبدیل انرژی
مهندسی مکانیک- گرایش سیستم محرکه خودرو
مهندسی مکانیک- گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو
مهندسی مکانیک- گرایش سازه بدنه خودرو
ظرفیت گرایشها در کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
پذیرش در گرایشهای موجود در دفترچه ثبت نام سال 95، در آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته مجموعه مهندسی مکانیک به صورت جدول زیر بوده است:
نام گرایش/ نوبت پذیرش | روزانه | نوبت دوم | پیام نور | غیرانتفاعی | مجازی دولتی | پردیس خودگردان |
ساخت تولید | 278 | 122 | 20 | 120 | 80 | 113 |
طراحی کاربردی | 932 | 343 | 40 | 240 | 40 | 407 |
تبدیل انرژی | 887 | 296 | 40 | 260 | 160 | 362 |
مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک | 53 | 29 | 0 | 0 | 0 | 34 |
سیستم محرکه خودرو | 49 | 19 | 0 | 0 | 40 | 0 |
طراحی سیستم های دینامیکی خودرو | 19 | 12 | 0 | 0 | 40 | 0 |
سازه بدنه خودرو | 28 | 19 | 0 | 0 | 40 | 0 |
مکاترونیک | 84 | 37 | 0 | 60 | 0 | 57 |
توضیح در ادامه مطلب
مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید
متخصصان این گرایش با تکنولوژیهای مربوط به ابزارسازی، ریخته گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات، طراحی کارگاه یا کارخانه های تولیدی، ساخت و تولید ماشین آلات صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و ... سر و کار دارند. فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانههای تولیدی بپردازند و نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده دار شوند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی میباشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می گردد. با توجه به پیشروی کشور به سمت خودکفایی صنایع، این رشته دارای بازار کار خوبی است.
مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
هدف از این گرایش تربیت متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانهها به طراحی اجزاء و مکانیزم ماشین آلات مختلف بپردازند. فارغ التحصیلان میتوانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی، صنایع نفت، صنایع نظامی، صنایع تسلیحاتی، صنایع هوافضا، ذوب فلزات و صنایع غذایی و ... مشغول به کار شوند. از جمله دروس این دوره می توان دروس مقاومت مصالح، طراحی اجزاء، ارتعاشات، کنترل و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازار کار خوبی وجود دارد.
مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی
این رشته در به کار بردن علوم و تکنولوژی جهت طراحی و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را میدهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک آماده میسازد. فارغ التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمدهای از صنایع نظیر صنعت نفت و گاز، صنایع هوایی، صنایع نظامی، صنایع خودروسازی ، نیروگاهها، صنایع غذایی، ذوب فلزات و ... هستند.
مهندسی مکانیک گرایش مهندسی پزشکی - بیومکانیک
دانشجوی مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک با به کارگیری مفاهیم مکانیکی در زمینههای پزشکی آشنا میشود. اهمیت این رشته زمانی آشکار میشود که بدانیم جلوههای مختلف انسانی، جنبههای مکانیکی قوی دارد. مثلاً در ساخت دست، پا و قلب مصنوعی باید یک متخصص بیومکانیک در مورد نحوه حرکت اندامهای یاد شده نظر بدهد. همچنین در زمینه سازگاری محیط صنعتی و غیرصنعتی با بدن انسان علم بیومکانیک نقش مهمی را ایفا میکند. از جمله دروس لازم برای این گرایش میتوان به دینامیک و ارتعاشات در مهندسی پزشکی، خواص مواد مهندسی، مقدمهای بر کاربرد مواد مهندسی در پزشکی، مکانیک سیالات، کینزیولوژی و بیومکانیک مقدماتی، ارتز و پروتز، طراحی اجزاء، دینامیک ماشین، ترمودینامیک و انتقال حرارت، طراحی و تولید به کمک کامپیوتر، شیمی عمومی، بیوشیمی اشاره کرد.پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب ، ریه ، شریان ها ،مویرگ ها ،استخوان ها ،غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.
مهندسی مکانیک گرایش سیستم محرکه خودرو
امروزه قوای محرکه خودرو به لحاظ نحوه تامین انرژی و طراحی بهینه توجه طراحان زیادی را به خود جلب نموده است. هماکنون قوای محرکه خودروها، غالبا موتورهای درونسوز از نوع اشتعال جرقهای و یا اشتعال فشاری هستند. این موتورها دارای انواع مختلفی است که میتوان از دیدگاههای متفاوتی آنها را دستهبندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گازسوز، دوگانهسوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع موتورها هستند که بر مبنای احتراق داخلی عمل مینماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و همچنین انرژیهای الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث قوای محرکه است.
در گرایش قوای محرکه مهندسین در جهت طراحی بهینه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظیر توان و گشتاور تلاش میکنند. همچنین سیستمهای جانبی همچون سیستمهای خنککاری موتور و سیستمهای تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که در فضای رقابتی طراحی باعث چشمگیر شدن ویژگیهای یک سیستم طراحی شده میگردد. مهندسین خودرو در این گرایش نیاز به تسلط بر مکانیک جریان سیالات و انتقال حرارت ناشی از آن دارند. از نرم افزارهای تحقیقاتی در این زمینه میتوان به GT Power ، Kiva و AVL FIRE اشاره نمود.
مهندسی مکانیک گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو
راحتی سفر به معنای کاهش ضربات ناشی از ناهمواریهای سطح جاده به سرنشینان یکی از مهمترین پارامترها در طراحی خودروی مناسب به شمار میرود. همچنین فرمان پذیری خودرو در جاده، علیالخصوص در پیچهای تند موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت. از طرف دیگر یکی از ملزومات خودروی ایمن، داشتن سیستم ترمز کاملا مطمئن است. این موضوعات سرفصل مباحثی هستند که به تفصیل درگرایش سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان مورد بررسی قرار میگیرند. برای این منظور، دانشجویان با تکنولوژیهای مختلف روز دنیا در زمینه تعلیق، ترمز و فرمان آشنا شده، سپس مبانی طراحی آن را آموزش دیده، ضمن شناخت دقیقتر سیستمهای تعلیق و فرمان، با روشهای شبیهسازی و حل عددی معادلات دینامیکی خودرو آشنا میشوند.
مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو
بدنه ایمنتر، زیباتر و سبکتر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیستویکم خواهد بود. امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانستهاند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی طحهایی را در بدنه خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت میشد. برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید میباشد. ایمنی بدنه تنها با محاسبات دقیق مهندسی دست یافتنی خواهد بود. در این راستا طراحی سازه خودرو بر اساس جذب انرژی بهینه در برخورد و تصادف اهمیت ویژهای دارد. نرم افزارهای شبیهسازی نظیر Abaqus ، Ansys، LS-Dyna، MADYMO از جمله نرمافزارهای مورد استفاده در این زمینه هستند.
مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک
مکاترونیک یا مهندسی مکانیک و الکــترونیک تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستمهای تشکیل شده از اجزای مکانیکی - الکترونیکی - کنترلی و نرمافزار داشته باشد .واژه مکاترونیک توجه شما را به علم مکانیک و الکترونیک جلب میکند. اما هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان رشتههای مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته را در سیستمهای ترکیبی به خدمت بگیرد. مهندسی مکاترونیک یک مجموعه بین رشتهای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی برق،مهندسی کنترل و مهندسی کامپیوتر پدیدآمده است. هدف مکاترونیک این است که به سیستمهای سادهتر، ارزانتر، راحتتر و انعطافپذیرتر دست یابیم. در نگاه دیگر فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکاترونیک با دید جامعی که از علوم مهندسی (مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر) دارند میتوانند بر اجرای طرح های مهندسی نظارت داشته و برای آنها برنامه ریزی نمایند.
دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک شامل 24 واحد درسی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایاننامه میباشد، که از این بین باید 9 واحد از بین درس های اجباری و 15 واحد از دروس اختیاری پاس کرد.
گرایش |
دروس اجباری |
دروس اختیاری |
ساخت و تولید |
سیستم های تولید صنعتی طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر شکل دهی فلزات یا متالورژی در تولید ریاضیات پیشرفته سمینار |
روشهای پرداخت سطح فرآیندهای الکتروفیزیکی متالوژی در تولید تکنولوژی پلاستیک پیشرفته متالوژی پودر پیشرفته و پوشش فلزات کاربرد میکروپروسسورها جوشکاری روش اجزا محدود اندازه گیری پیشرفته طراحی اجزا و سازه های ماشین ابزار ارتعاشات ماشین ابزار |
تبدیل انرژی |
ریاضی مهندسی پیشرفته مبانی دینامیک سیالات محاسباتی مکانیک محیط پیوسته مکانیک سیالات پیشرفته ترمودینامیک پیشرفته انتقال حرارت پیشرفته (هدایت یا تشعشع یا جابجایی) سمینار |
زیر گروه دینامیک سیالات زیرگروه علوم حرارتی زیر گروه سیستم های انرژی توربولانس هیدروآئرودینامیک تئوری لایه مرزی جریان لزج انتقال حرارت در جریانهای دوفازی سوخت و احتراق پیشرفته تئوری لایه مرزی دینامیک سیالات محاسباتی اندازه گیری پیشرفته مکانیک سیالات پیشرفته |
سیستم انرژی |
مهندسی فرآیند طراحی مفهومی فرآیند برنامه ریزی ریاضی پیشرفته تحلیل سیستمهای انرژی مدلسازی انرژی سمینار |
اقتصاد سنجی قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک بهینه سازی جریان انرژی امنیت انرژی اقتصاد انرژی اقتصاد منابع پایان پذیر انرژی فناوری پینچ و اگزرژی مدیریت مصرف انرژی در ساختمان کارایی انرژی در تاسیسات حرارتی |
طراحی کاربردی |
مکانیک جامدات روش اجزای محدود1 مکانیک شکست تئوری الاستیسیته ریاضی مهندسی پیشرفته مکانیک محیط پیوسته پلاستیسیته |
مکانیک جامدات
تئوری صفحه ها و پوسته ها خزش،خستگی و شکست مواد مرکب - کامپوزیت ها برش فلزات روشهای انرژی |
کنترل، دینامیک و ارتعاشات
سیستمهای دینامیکی دینامیک پیشرفته ارتعاشات پیشرفته کنترل خودکار پیشرفته |
کنترل، دینامیک و ارتعاشات طراحی مکانیزمهای پیشرفته مباحث منتخب دررباتیک رباتیک - سینماتیک و دینامیک شبکه عصبی کنترل فازی کنترل غیرخطی کنترل تطبیقی
|
|
بیومکانیک |
جبرانی فیزیولوژی آناتومی آز آناتومی و فیزیولوژی مقدمه ای بر آمار و احتمالات و ریاضیات پیشرفته |
مدل سازی و شبیه سازی سیستمهای بیولوژیکی محاسبات عددی پیشرفته طراحی سیستم های کنترلی دینامیک سیالات محاسباتی اجزا محدود الاستیسیته دینامیک پیشرفته سیستم های تصویر برداری پزشکی بیومکانیک صدمات استخوانی مباحث برگزیده در بیومکانیک اعضا و اندامهای مصنوعی مواد پزشکی سیستمهای تصویربرداری پزشکی انتقال حرارت بیولوژیکی بیومکانیک شغلی |
مکانیک محیط پیوسته روشهای اجزاء محدود بیو مکانیک عمومی مکانیک سیالات در سیستمهای بیو لوژیکی رباتیک سمینار |
||
سیستم محرکه خودرو |
ریاضی مهندسی پیشرفته محاسبات عددی پیشرفته موتورهای احتراق داخلی پیشرفته سمینار |
ترمودینامیک پیشرفته مکانیک سیالات پیشرفته مکانیک محیط پیوسته سیستم های انتقال قدرت کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو دینامیک پیشرفته طراحی موتورهای پیستونی اجزا محدود سوخت و احتراق پیشرفته کنترل آلودگی محیط زیست شبیه سازی موتورهای پیستونی انتقال حرارت پیشرفته دینامیک سیالات محاسباتی مباحث منتخب در خودرو |
سیستم های تعلیق ، ترمز، فرمان |
ریاضی مهندسی پیشرفته محاسبات عددی پیشرفته اجزا محدود محیط پیوسته دینامیک پیشرفته سمینار |
کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو سیستم های انتقال قدرت طراحی مکانیزم پیشرفته ارتعاشات پیشرفته کنترل پیشرفته شبکه عصبی کنترل فازی کنترل غیرخطی کنترل تطبیقی سیستم های دینامیکی |
سازه بدنه خودرو |
ریاضی مهندسی پیشرفته محاسبات عددی پیشرفته اجزا محدود محیط پیوسته دینامیک پیشرفته ارتعاشات پیشرفته سمینار |
طراحی مکانیزم پیشرفته کنترل پیشرفته شبکه عصبی کنترل فازی کنترل غیرخطی کنترل تطبیقی سیستم های دینامیکی |
مکاترونیک |
مدارهای الکتریکی-منطقی و الکترونیکی ریاضیات مهندسی پیشرفته شبکه های عصبی هوش مصنوعی و سیستم های خبره شناسایی سیستم ها مکاترونیک 1 مکاترونیک 2 |
کنترل خودکار پیشرفته اتوماسیون صنعتی روش اجزا محدود کنترل محرکه های الکتریکی شناسایی سیستم شبیه سازی کامپیوتر شبیه سازی و مدلسازی در بیومکانیک حساسه ها و کالیبراسیون ربات تکنولوژی مواد نوین: مرکب، چند لایه ای مدیریت کیفیت و عملیات |